Tuesday, December 16, 2008

Kerja...Kerja...Kerja

Alahai… malas betul la nak menulis. Kalau nak ikutkan masa, aku mmg tak der masa nak buat benda lain dalam hidup aku ni. Kalau tak keje, aku tido.Nasib baiklah hujung minggu ada, boleh jugak la aku plan buat benda lain. Jenjalan ker, tgk movie ker, main tennis ker..Jangan ingat aku ni kuat tido plak. Maksud aku hidup aku ni tak der benda lain, kerja…kerja… kerja…tidor kejap mlm pastu bangun pagi pegi kerja… kerja… kerja…mcm tu la dari lima tahun lepas hingga sekarang. Patut la ada org yg dah tak nak keje makan gaji kan? Aku baru faham kenapa…Bagi mereka, ia macam satu pembaziran masa yg melampau2. Betul jugak kalau kita fikirkan balik. Kita guna banyak masa kita utk buat kerja yg memanfaatkan pihak lain. Kita buat kerja dengan menggunakan segala masa dan tenaga yg kita ada…macam la kita ada masa yg byk sangat utk dibazirkan mcm tu jer…Macam la kita tau kita semua boleh hidup sampai umur 90++ tahun..Kita mcm jadi hamba gak la..hamba kepada duit. Sbb kita keje utk duit, kita jual masa kita utk duit.Kita tak berdaya, juz jadi hamba yg bergantung harap kpd org lain.Tapi tu la, kalau tak keje pun tak elok jugak. Otak jadi lembab. Jiwa rasa kosong. Masa terbuang. Tak produktif. Kita akan jadi macam biawak pasir…lepak jer tak bergerak2.Jadi aku bukan kata kerja tu tak elok. Actually keje tu elok utk kita. Cuma, kalau kita keje utk diri sendiri, aku rasa ia lebih baik dari keje utk org. Sbb, kalau kita keje utk diri sendiri,kita macam tak keje. Sbb ia sebahagian dari hidup kita. Kita tak boleh nak bersara dari hidup kita kan???Lain la kalau kita tanya soalan ni kat org yg nak bunuh diri…dia mesti jawab boleh la….

So, apa penyelesaiannya? Aku rasa aku kena keje jugak.Dah terpaksa. Lain la kalau kita anak org kaya raya kan?Celik2 mata jer dah ada business running. Sbb kita org biasa jer, so kita sebenarnya tak leh nak komplen byk sgt. Apa yg kita boleh buat, kita kena berusaha utk maju. Mungkin dgn cara itu, kita tak perlu bekerja dgn org buat selama2nya. Mungkin satu hari kita dapat bergerak naik jadi majikan plak…mungkin… bila tu bergantung la kpd cara dan sikap kita.

Huhuhu…kerja….kerja…kerja

No comments: